Andrealine.reismee.nl

Afgelopen 2 weken

Hellow people,

Ik hoop dat er iemand is die mijn verhalen gaat lezen hehe. Op woensdag 27 januari ben ik aangekomen in Bosnie en Herzegovina. Ik verblijf en loop stage in mijn geboorteplaats Zenica. Ik ging lekker met de bus reizen, want zo kon ik lekker twee mega koffers meenemen. hihi

Tongue out
De reis is redelijk goed verlopen, alleen hebben we in Oostenrijk een beetje pech gehad en vertraging van 4 uur, omdat de benzine was bevroren haha, ooit eerder gehoord? Maar goed. Ik kwam aan en mijn schatje
Laughing
stond op me te wachten. 1 februari zou ik beginnen met stage. Maar voordat het zover was, waren het nogal heftige dagen. Mijn oma is twee dagen na mijn aankomst overleden. Ik was natuurlijk verdrietig, maar blij dat ik haar nog even heb kunnen zien.... Twee dagen later kwamen mijn ouders en zus ook naar Bosnie voor de begrafenis. Zij bleven hier 5 dagen, het was dus wel leuk om hun nog even te zien. Ik ben ook even ziek geweest..maar gelukkig nu weer beter.

Maar nu even over stage: Ik loop stage op een hele grote school. De basisschool bestaat hier uit 9 klassen en dan zit er ook nog een gymnasium in bij deze school. Ik werd erg vriendelijk ontvangen door de pedagoge (waar ik al eerder contact mee had gehad) en de directrice. Zij vertelde mijn dat ik wel in klas 2 stage kon lopen. Dit kan je vergelijken met groep 4. Maar omdat op deze school sindskort pas de kinderen vanaf 6 jaar (klas 1) naar school gaan, kan de klas 2 meer vergelijken met groep 3. Want ze zijn bijna aan het eind met het leren van schrijfletters en zijn bezig met rekenen tot 20. De pabo mensen onder ons weten dan dat dit bij groep 3 hoort

Wink
. Maandag 1 februari ging ik dan eindelijk naar deze klas. Daarvoor nog even kennis gemaakt met de juf. Een aardige en vriendelijke vrouw rond de 40. Ik mocht haar gelijk, want ze stelde me heel erg op mijn gemak. Ik kon met alles bij haar terecht. Ik heb vertelt wat ik allemaal moest doen en dat was prima. Ze vertelde dat ze opstond voor nieuwe ideeen (van mij). En dat ze mij, als ik het fijn vind, gerust alleen in de klas wilde laten met de kinderen. Nou dat was natuurlijk helemaal toppie. Ik loop 4 dagen stage en 1 dag heb ik voor mezelf (vrijdag) om van alles nog te doen voor school.

Ik heb super relaxe lestijden :) lucky me. Mijn klas gaat elke dag naar school van 8.15h tot of 11h of 11.30h :) hoezo vroeg vrij hehe. Voor de rest hebben de kinderen mij gelijk geaccepteerd als juf. Omdat ik vertelde dat ik in Nederland woon, werd er al gevraagd of ik met de helikopter ben gekomen haha. De kinderen hier zijn erg bijdehand. Een voorbeeld: Een van de eerste dagen schreeuwde er een jongetje door de klas: Wie wil er mijn veter strikken krijgt een 0,50 mark. De juf was even buiten de klas, dus ik ging hier maar even op in. Voor de rest zijn het ook enorme klikspanen. Om de seconde wordt er tegen de juf gezegt, die doet dit en die doe dat echt om de meeste onnozele dingen. Maar voor de rest zijn het ongelovelijke poepies, ik word overladen door kusjes, zowel door meisjes als jongens

Laughing
.

deze afgelopen weken heb ik vooral veel geobserveerd, omdat het natuurlijk nogal anders aan toe gaan dan in Nederland. Tijdens de lessen wordt er veel gepraat met de kinderen, dan moet de het doel (wat ze geleerd hebben) in hun schrift schrijven van deze les, dan gaan ze zelf wat opdrachten of sommetjes maken en dan krijgen ze ook huiswerk op.

Wat ik mooi vond om te zien was hoe met weinig geld (of geen) rekenmateriaal maken. Ik Nederland heb je bijvoorbeeld het welbekende rekenrek. Hier hebben de kinderen twee groepjes van tien gehakte, mooi gemaakt stokjes. En hier kunenn ze dus net zoals op het rekenrek tot 20 rekenen.

Pff, zo heb ik nog heel veel te vertellen, maar dat komt wel een andere keer. Dit is ook al zo´n lang verhaal. Vanavond ga ik lekker stappen (want morgen ben ik vrij) hehe. Dit weekens gaan we met vrienden skieen, dus ik vermaak me wel people ;)

Ik hoop dat ik ook nog reacties van jullie krijg!!

Dikke kus uit het sneeuwachtige Zenica!

Reacties

Reacties

Karen

Atje! Klinkt goed zeg! kwart dagen werken, stappen en weekendjes skieen doe mij zo'n leven! hihi hoop dat je nog wel terug komt naar nederland, dus het niet te veel naar je zin hebben daar he :)
Geniet ervan! kusjes

Ivana

Hey meis .
Kao prvo gecondoleerd sa bakom ...
Nisam znala da si voor stage u Zenici ...

Bas super da ti je to uspjelo...
Uzivaj koliko god mozes sa dragim i u nasem gradicu ..
Pozdravi mi Zenicu hehe..

Pusa tebi i cuvaj se ...

Tess

He lieverd. Helaas een wat minder begin, gecondoleerd met je oma. Maar na zo'n slechte start kan het alleen maar beter gaan natuurlijk. Het klinkt alsof je het heel leuk hebt! Kan ook niet anders met zulke lestijden. Geniet ervan en ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat je weer een verhaal schrijft ;)
XXX

Anela

Hey Andrea,

Nou als eerst nog gecondoleerd.
Ma sta je to radis samo 3 sata + jedan dan vrij. Ma to je bas super!!!Staat er niet in je stageovereenkomst dat je minimaal een bepaald aantal uren stage moet lopen??
Maar provedi se fino, ik ga ff eten heb pauze!!

Kus, groetjes aan Bero

Matea

...haha...okee..ik schrijf een verhaaltje bij de foto..maar volgens mij moest het hieronder;)...moet de site nog ff onder de knie krijgen hehe!

dus voor mijn tekst..zie pagina skiefoto:)

Pusicc

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!